Hej
Detta är svaren som också är i linje med det som kommunicerats tidigare.
•Kommentera de utmaningar som framkommit.
I början av förra året så fattades misstankar om att en av kommunens chefer gjort personliga inköp för kommunens medel. En utredning startades och det visade sig att ytterligare misstankar om ekonomiska oegentligheter framkom samt att regler för upphandling inte följts. En extern utredare kopplades in och det som framkom ledde fram till en polisanmälan gällande oegentligheter. Chefen i fråga arbetar inte kvar hos kommunen. I samband med detta startade kommunen också en vidare granskning för att kunna identifiera om det finns ytterligare utmaningar att adressera.
•Presentera vad du eller ditt parti ser som lösningar för att återupprätta förtroendet.
För att kunna presentera lösningar måste också hela bilden presenteras och den granskning som nu är i slutskedet kommer presenteras i februari. Då kan också fler slutsatser dras kring om mer behöver göras. Det som just nu gjorts för att säkerhetsställa att alla inköp görs på korrekt sätt är
- att alla medarbetare påmints om/informerats om vilka underlag som ska bifogas fakturor för att de ska kunna attesteras.
- Informerat och utbildat alla chefer om regler för upphandling och inköp
- Påmint alla medarbetare om att kommunen har avtal med särskild leverantör för inköp av dagligvaror
- Startat en arbetsgrupp mot välfärdsbrott
•Förklara hur du ser på kommunens arbete framåt för att undvika liknande problem.
Vi inväntar granskningen för att se om och vad vi ytterligare måste stärka och informera om, ifall vi behöver systemstöd eller om vi från politiskt håll behöver tydliggöra policys eller strategier. På kommunstyrelsen den 15 januari tog en enig styrelse kontrollmomenten för intern kontroll 2025 där vi bland annat särskilt granskar avtalshantering och avtalstrohet. Jag är glad över den politiska samsynen i denna viktiga fråga.
Annsofie Thuresson för M