När Keflingeposten granskade bristerna på VA-verket, som ledde till en polisanmälan, ville vi undersöka om det verkligen bara var en person eller en avdelning där det fanns avvikelser mot LOU (Lagen om offentlig upphandling) eller brister i kvittohanteringen.
Vi begärde ut två månaders ICA-fakturor med kvitton från 2024. Inledningsvis var vi glada – omsorgen i Löddeköpinge och ICA Maxi redovisar kvitton löpande och allt såg bra ut.
Men när vi kom till ICA Supermarket i Kävlinge förändrades bilden. Genomgående saknades kvitton, och trots att det handlar om inköp i närtid lyckades kommunen bara få fram ett fåtal kvitton av de hundratals som borde finnas.
Problemet är inte bara att skattemedel kan ha gått till privata inköp, utan också att bokföringen inte kan redovisas korrekt utan underlag. Ett privat företag som agerat på detta sätt hade fått underkänt i revisionen.
Vi blev ännu mer förvånade när vi hittade inköp på sammanlagt 35 619 kr från ICA Malmborgs Caroli City AB under några månader – utan kvitton. Vad kommunen handlat på ICA i Malmö för dessa summor är svårt att förstå.
Kommunen kommenterar:
När Keflingeposten försökte granska om LOU följts i övrigt stötte vi på patrull. Kommunen nekade oss tillgång till den attestlista vi begärt ut, med motiveringen att det skulle ta för lång tid – trots att det är en offentlig handling. Vi ville granska cirka 30 bolag som levererat till kommunen, men det var inget kommunen ville att vi skulle få insyn i.
Vi valde en annan väg och begärde ut information om ett fåtal leverantörer. Det gav resultat. En av dem hade överskridit gränsen för upphandling, och kommunen kunde bekräfta att man ”missat” att Lindbergs El-Tele-Data AB gått över gränsen för LOU. Dessutom hade kommunen brutit mot gällande elavtal med andra leverantörer. Vi noterar också att Lindbergs El-Tele-Data AB under 2023 var en stor leverantör till KKL AB, kommunens lokalbolag, vilket gör den totala summan ännu större.
Det finns sannolikt fler exempel, men det är tydligt att kommunens uttalande i Sydsvenskans artikel (https://www.sydsvenskan.se/2024-11-22/nassprej-schampo-och-flask-kommunanstalld-handlade-for-tiotusentals-kronor-om-aret/) – “Att vi hamnar i denna situationen med en enskild person innebär inte att hela organisationen har samma fel” – är felaktigt. Detta är ett kulturellt problem som stöds av bristfälliga rutiner och genomsyrar kommunens verksamhet.
Kommunen anlitade leverantören JD Säkerhet AB för att granska VA-avdelningen. Under 2024 har detta arbete kostat skattebetalarna 163 900 kr. Sedan 2021 har han fakturerat kommunen totalt 692 000 kr.
Den fråga Keflingeposten knappt vågar ställa är: Hur mycket pengar har egentligen försvunnit genom åren i Kävlinge kommun?