På kommunstyrelsens möte den 15/1 2024 var det tryckt stämning och den blev inte muntrare av kommundirektör Mikael Person´s redogörelse kring brott, fusk och 59 miljoner utanför LOU vi tidigare skrivit om. Intern kontroll
Efter detta var det dags för ekonomichef Victoria Galbe att prata om intern kontroll i kommunen, delen var upplagd närmast som en undervisning där Victoria berättade om hur viktig intern kontroll är. Det var flera powerpoint slides som visade upp paragrafer från olika reglementen och kravbilder.
I sammanhanget och med tanke på de brister som uppdagats var det annorlunda att höra en förklaring om hur saker borde utföras.
Victoria lade stort fokus på att poängtera att granskning inte bara har med ekonomi att göra, utan också hela kommunens verksamhet. Hon gick in på en anekdot om hur hon pratat med rektorer och frågat vad som var det hemskaste som kan hända i deras verksamhet och då fick hon svaret "Att ett barn dör". Och sedan lade hon fokus på att ekonomisk skada ofta är liten vid fel men att om barn dör så är det hemskt.
Hon gick sedan in på att det kostar mycket att vara helt säker. Samt att ekonomi och arbetet med intern kontroll inte är lätt.
På temat återrapportering av kontrollplan 2024 - Avtalstrohet inom arbetsliv och fritid.
Man redogjorde för kontrollplanens avstämning 2024, där man kunde konstatera att man inte hunnit göra alla kontroller.
En kontroll som utförts var av inköp av arbeteskläder för Arbetsliv och fritid. (Ni kan hitta hela rapporten här)
Utlåtandet blev:
Kävlinge kommun håller sig relativt avtalstrogna på redovisad ramavtal Yrkeskläder 2020. Att det inte avropats arbetskläder från andra avtalsleverantöre än de som finns rangordnade på Addas ramavtal. Förutom de mindre avropen som genomförts hos Felestad Trading AB.
Emellertid kan vi konstatera att avrop från leverantörer i rangordning inte verkar ha fungerat fullt ut. Det kan beror på att det inte är så lätt för beställaren att avgöra hur de ska gå tillväga vid avropen.
Dock skulle ett e-handelssystem tydligare visa på exat vad det är vi handlar på ramavtalet om det är nettoprissatta produkter eller om det beställs övriga produkter hos ramavtalsleverantören som inte här prispressade eller som vi kanske har avtal hos någon annan.
När vi läser igenom hela utlåtandet reagerar vi på följande formulering:
Det visade sig snabbt att kontona används för andra produkter och leverantörer än det de är avsedda för.
Enkelt sagt, på kontot för arbetskläder låg andra utgifter än för arbetskläder. Dessa utgifter har då med största sannolikhet inte bokförts där de skulle legat och ger upphov till många frågor.
Vi på Keflinge posten har själva fått uppleva problematiken med att bokföringen inte redovisats på rätt kontonummer. Vi har nämligen under vår granskning fått ut två olika leverantörsreskontra från kommunen, där det första innehöll fel i miljonklassen. T.ex. skulle en biltvätt i Malmö enligt filen fakturerat kommunen 21 miljoner kronor.
När reportern på SVT som vi bistod med information till ställde kommunen mot väggen fick han en ny fil där flera poster var ändrade.
Att vi nu i en granskning som kommunen själv gjort får höra att det förekommit att man bokfört saker på fel ställe gör att vi måste fråga hur mycket och vad som fel bokförts?
Politikernas frågor och namnbyte från plan till lista
Det var väldigt få frågor och inspel ifrån våra folkvalda under punkterna. Dock utmärkte sig Carl Schultze (LB) med en skarp fråga kring om beslutet för "Intern kontrollplan 2025" verkligen kunde fattas då underlaget inte innehöll en plan utan bara en lista på områden.
Carl (LB) fick medhåll från kommunstyrelsens ordförande Annsofie Thuresson (M) som föreslog att man döpte om det till "Gemensamma kontrollmoment 2025".
Vi hopas att själva andemeningen av vikten med intern kontroll kommer tas på allvar i kommunen framöver.
Formalia
Flera formalia punkter som ni själva kan läsa om här togs upp.
Återrapportering av direktiv rörande 25-årsuppvaktning inom daglig verksamhet
Här tog man beslut på att göra en mindre förändring i direktivet kring 25 års uppvaktning, på daglig verksamhet.
När man läser själva direktivet kan man nu också se att den gåva som man ger de som arbetat i 25 år eller slutat efter mer än 10 år i Kommunen höjs till 8190 kr. I direktivet står inget om att man också får öl, vin och starksprit till avslutningslunchen men de tog heller inte upp någon ändring av det.
Även Politikernas gåvor höjs i enlighet med höjningen av prisbasbeloppet som för 2025 är 58.500 kr de når dock inte upp till hela 14% av prisbasbeloppet, utan högst 6% dvs. 3510 kr.