top of page

Miljoner beställt utan upphandling eller kontroll (Del 1)

Skribentens bild: Jens GripJens Grip

Uppdaterat: 9 sep. 2024




Kävlinge kommun har under flera års tid beställt tjänster ifrån de två företagsföreningarna Kävlinge Furulund samverkan och Handelsplats Center Syd som är verksamma i kommunen, beloppen uppgår bara de senaste åren till flera miljoner. Detta utöver de bidrag som kommunen ger årligen och tjänsterna har beställts utan varesig upphandling eller uppföljning.


I samband med undersökningen om kommunens förehavanden ges svar som inte stämmer med fakta, inblandade aktörer minns inte påskrivna avtal, hänvisar till varandra och man märker att allt inte står rätt till. Vid närmare granskning bekräftas oron och det framkommer till och med att inte ens kommunens egna reviderade bokföring stämmer överens med verkligheten.


Utöver de bidrag om ca 400.000 kr årligen som går till respektive förening i stöd så är ett urval av extra beställningar från 2020 till dagsdatum följande:


Hantering av Info points 120.000 kr per år, löpande.

FINSAM projekt "Ungdomssupport" 770.000kr över 2 år.

Presentkort 2.000.000 kr ordervärde (Delkrediterat ned till ca 1.500.000 kr), 20.000 kr hantering.


Utöver detta har små beställningar som sändning av fotbolls EM och andra små uppdrag som "konferenser- vidarefakturering" "Konsulttimmar Kävlinge 60år" lagts löpande ifrån budgetposten "Kommunstyrelsen till förfogande".


Enligt Svensk lag LOU (Lagen om offentlig upphandling) ska upphandling göras men efter frågor om hur urvalet till FINSAM projektet gjorts blir svaret: "Valet gjordes av chefer/anställda inom Kävlinge kommun. Det fanns en vilja att starta något arbetsmarknadsprojekt tillsammans med lokala företag och då ansåg man att HPCS var mest lämpligt med de kontakter det medförde." (Projektledare FISAM projektet)


Utöver detta gjordes ingen rapportering ifrån föreningen till kommunen och slutresultatet på insatserna från företagsföreningen beskrevs i rapporten för projektet med: "Utfallet med företagsmentorerna har tyvärr inte gett det resultat

som förhoppningen var. Det har varit ett svalt intresse från

näringslivet att ta emot praktikanter och det har ofta tagit lång

tid för företagsmentorerna att matcha deltagare till rätt

arbetsgivare. Det kommer fortsatt finnas ett stort behov av

samarbete med näringslivet i kommunen men det krävs att nya

samarbetsformer upparbetas.” 

(Slutrapporten ifrån Kävlinge kommun)


I arbetet med att få en klarhet över hur skattemedlen har förvaltats så har det framkommit att kommunen saknar en kontroll av föreningarnas ekonomi då varesig kommunen eller föreningarna kan uppvisa kompletta och korrekta årsredovisningar för alla de aktuella åren.


När Handelsplats Center Syd 2023 fick en likviditetsbrist så tillsatte kommunen likvida medel. Enligt Kommundirektör och Styrelse Suppleant i HPCS Mikael Persson så har det skett med i enlighet med politiska beslut. Dessa beslut har jag ännu inte fått protokoll på.


När jag granskar fakturagången från HPCS till Kävlinge kommun kan jag se att HPCS har skickat tre fakturor, en på 120.000 kr, sedan en kreditfaktura på 120.000 kr och sedan en faktura på 120.000 kr i slutet på 2023. Kommunen har enbart bokfört kreditfakturan och därmed minskat den bokförda kostnaden för föreningen och själva fått ett felaktigt bokslut för år 2023.


Förutom att man inte följer lagen om offentlig upphandling, inte utövar tillräcklig kontroll på resultat finns en närstående problematik kopplat till de utförda tjänsterna som inte är oansenlig i sammanhanget.







947 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Att arbeta konstruktivt med offentlig upphandling

Lagen om offentlig upphandling är ett ämne som kanske inte får alla engagerade. Men tjänstemän och företagare har ofta starka känslor ...

bottom of page